Mamma

Att växa upp i 70-talets Ronneby var kanske inte det allra häftigaste, men en av de bästa historierna jag har hört någonsin kommer härifrån och tänkte nu dela med mig av denna härliga anekdot.

Somsagt vi är i 70-talets Ronneby, (jag kan tänka mig att det var ännu mindre av en metropol än det är nu) min kära mor är ca 17 år och har flyttat hemifrån för ungefär ett år sedan.
I Ronneby fanns inte jätte mycket att göra och därför kunde man hitta på sånt här.
Nu till historien. I Ronneby finns det vid den här tiden en kondomautomat i en gränd i stan. Det mamma och en vän till henne brukade göra var då att ställa sig i andra änden av gränden och vänta till det kom någon som skulle köpa kondomer, vilket oftast var en man, 30+... Kondomerna i automaten kostade då 2 kr, så det dom gjorde var att vänta tills de hörde att mannen i fråga lagt i den första kronan, då gick de fram och ställde sig bakom honom och började då fnittra och viska, och eftersom det vid den här tiden var lite pinsamt att köpa kondomer så blev då köparen nervös och linkade därifrån. Detta gjorde att man då kunde trycka på retur i automaten och få ut 1-kronan som köparen lagt i och gjorde man detta 3 gånger så hade man råd med ett paket cigaretter.
Detta gjorde de ca en gång i veckan för att få ihop pengarna till cigaretter.

Den stora följdfrågan till den här historien är ju då hur många barn som har blivit till p.g.a. det här, dom höll ju ändå på ett tag. Men det är iaf en rolig anekdot =)
Detta var alltså sånt min käre mor tillbringade tiden med i Ronneby på 70-talet (oh, vad jag önskar att jag också fått vara där!)

Hon fattas mig.

// Lovisa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0